تلاش مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ بی نتیجه ماند

به گزارش سفر به روسیه، ایسنا نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در نیویورک بسیار تلاش کرده تا دیداری میان دونالد ترامپ و حسن روحانی ترتیب دهد، اما این تلاش های او به نتیجه نرسید.

تلاش مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ بی نتیجه ماند

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در نیویورک تلاش بسیاری کرده است تا حسن روحانی و دونالد ترامپ روسای جمهور ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کنند اما طرف ایرانی تاکید داشته است که آمریکا باید ابتدا متعهد به رفع تحریم ها شود.

این تلاش های امانوئل مکرون با پشتیبانی محکم و قوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس انجام گرفت که در دیدار با مکرون به او گفته بوده با نظرش موافق است.

ظاهرا مکرون حین ملاقات با رئیس جمهوری ایران به او گفته است: آنچه اهمیت دارد، این است که اگر وی (روحانی) آمریکا را بدون دیدار با رئیس جمهور ترامپ ترک کند به منزله یک فرصت از دست رفته است.

این تلاش ها در حالی است که دونالد ترامپ روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که کشورش آماده است تا تحریم ها و فشار علیه ایران را باز هم افزایش دهد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه برای برگزاری این دیدار با واکنش مثبت دولت ترامپ روبرو شده است که سال گذشته به طور یک جانبه از توافق هسته ای 2015 با ایران خارج شد.

مکرون همچنین در راستای این تلاش های خود به طور جداگانه با روسای جمهور ایران و آمریکا دیدار کرد. بوریس جانسون نیز با سران دو کشور ملاقات داشت.

هدف او این بوده است که یک دیدار چند جانبه برگزار کند که در آن روسای جمهور ایران و آمریکا، به همراه مکرون و احتمالا سایر رهبران اروپایی حضور داشته باشند. چنین دیداری مستلزم این بوده است که ایران و آمریکا هرگونه پیش شرط برای ملاقات را حل وفصل کنند یا آن را کنار بگذارند.

ظاهرا بوریس جانسون نیز به روحانی گفته است: من با امانوئل موافق هستم. شما می بایست در یک طرف استخر بایستید و هم زمان با هم داخل آب شیرجه بزنید.

کاخ سفید و مقامات ایرانی تاکنون به درخواست ها برای واکنش به این خبر پاسخ نداده اند.

رئیس جمهور فرانسه عصر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد که تلاش هایش هدر نرفته و اکنون شرایط برای از سرگیری گفت وگو و مذاکره میان ایران و آمریکا وجود دارد. وی گفت: اکنون برای ایران و آمریکا امکان استفاده از این فرصت وجود دارد تا با یکدیگر دیدار و به یک تفاهم دست یابند. فرانسه آماده است.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 408

به "تلاش مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ بی نتیجه ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ بی نتیجه ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید