بیش از 40 خبرنگار در یمن کشته شده اند

به گزارش سفر به روسیه، اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران اعلام نمود، طی 10 سال اخیر 44 روزنامه نگار یمنی کشته شدند که بیشتر آنها در طول شش سال جنگ در این کشور جان باخته اند.

بیش از 40 خبرنگار در یمن کشته شده اند

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این اتحادیه در بیانیه ای اعلام کرد، عوامل زیادی وجود دارد که موجب شده اتخاذ اقدامات قضایی علیه عاملان کشته شدن روزنامه نگاران به عقب بیفتد از جمله این عوامل وجود جنگ در یمن، بی ثباتی و گسترش حس خصومت نسبت به روزنامه و روزنامه نگاران است.

براساس این بیانیه، از دیگر دلایل این تاخیر این است که بیشتر حملات به روزنامه نگاران توسط طرف های درگیر از سال 2015 هستند و به علاوه یک دستگاه قضایی مستقل برای دادخواهی وجود ندارد. گروههای درگیر در سایه قطب بندی سیاسی و فرقه ای که در رسانه یمن وجود دارد روزنامه نگاران را دشمن خود می دانند.

در ادامه این بیانیه آمده است، اصحاب رسانه یمن روزانه با جراحت دیدن ها، بازداشت های اجباری، تهدیدات، محدودیت ها و تعلیق حقوق ها روبرو هستند و محل کار آنها مورد حمله قرار می گیرد و از ترس انتقام عمل خودسانسوری را در پیش می گیرند.

طبق بیانیه، سندیکای روزنامه نگاران یمن 88 مورد نقض آزادی های مطبوعات و رسانه را در این کشور از ماه ژانویه تا انتها سپتامبر رصد کرده است، این نقض ها مختلف بوده و بازداشت، تهدید، تجاوز، قتل، منع پوشش دهی حوادث، حمله به محل کار را شامل می شود و مسوولیت بیشتر این نقض ها برعهده دو طرف درگیر است.

اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران اعلام کرد، از ابتدای 2020 کشته شدن دو عکاس روزنامه را ثبت کرده است؛ بدیل البرهومی در جریان حملات و نبیل القطیعی، عکاس خبرگزاری فرانسه به دست افراد ناشناس مقابل منزلش هنگام بازگشت از کار خود کشته شدند. دو روزنامه نگار هم در سال 2019 حین انجام کار خود کشته شدند. 20 روزنامه نگار هم ربوده شده اند و جزء مفقودین هستند و برای چهار روزنامه نگار دیگر به اتهام خیانت و جاسوسی برای کشورهای بیگانه حکم اعدام صادر شده است.

این اتحادیه خواستار مجازات جنایتکاران شد و از نقش سندیکای روزنامه نگاران یمن در پیگیری و مستند کردن نقض های رسانه ای این کشور قدردانی کرد چرا که این کار برای تحقق عدالت ضروری است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1222

به "بیش از 40 خبرنگار در یمن کشته شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 40 خبرنگار در یمن کشته شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید