بانک مرکزی ، شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی ، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

به گزارش سفر به روسیه، خبرنگاران - با توجه به پیش بینی بانک مرکزی از شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی، موضع عملیاتی این بانک در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ 30 هزار میلیارد ریال مبادرت کرد.

بانک مرکزی ، شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی ، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز پنج شنبه 20 خرداد ماه 1400 مبنی بر برگزاری حراج فروش مدت دار اوراق اقتصادی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز، دو بانک سفارش خرید اوراق اقتصادی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید معکوس (ریپوی معکوس) را تا مهلت مشخص شده (ساعت 12 روز شنبه مورخ 22 خرداد ماه 1400) و مجموعاً به ارزش 92 هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش بینی بانک مرکزی از شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ 30 هزار میلیارد ریال با سررسید 7 روزه با حداکثر نرخ 18 درصد مبادرت کرد. شایان ذکر است که معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید معکوس هفته قبل به ارزش 63.9 هزار میلیارد ریال، در روز دو شنبه 24 خرداد ماه انجام شد.

افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به 24 خردادماه امسال، بانک ها و موسسات اعتباری در هفت نوبت از اعتبارگیری قاعده مند در مجموع به ارزش 182.2هزار میلیارد ریال استفاده کردند. بعلاوه در این دوره، مبلغ 149.3 هزار میلیارد ریال از ریپوی اجرا شده در قالب اعتبارگیری قاعده مند سررسید شد. بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی می توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق اقتصادی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده نمایند. بعلاوه در هفته منتهی به 24 خردادماه امسال، مبلغ 132.4 میلیارد ریال اوراق اقتصادی اسلامی دولتی متعلق به بانک مرکزی به وسیله کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد احتیاج بازار بین بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می نماید. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش به وسیله ابزارهای موجود) بر اساس پیش بینی شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین بانکی حول نرخ هدف، به وسیله انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین بانکی اعلام می گردد. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی می توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین بانکی، نسبت به ارسال سفارش ها تا مهلت مشخص شده به وسیله سامانه بازار بین بانکی اقدام نمایند.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 1666

به "بانک مرکزی ، شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی ، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی ، شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی ، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید