کشف سگکهای طلایی 1500 ساله با نقشی از یک حاکم در قزاقستان

به گزارش سفر به روسیه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف سگکهای طلایی 1500 ساله با نقشی از یک حاکم در قزاقستان صورت پذیرفت.

کشف سگکهای طلایی 1500 ساله با نقشی از یک حاکم در قزاقستان

باستان شناسانی که در قزاقستان مشغول کاوش بودند، دو شی طلا را در یک مقبره 1500 ساله کشف کردند که یکی از نخستین تصویرگری های بجای مانده از خان قوم گوک ترک ها محسوب می گردد.

زینولا ساماشف باستان شناس مؤسسه باستان شناسی قزاقستان که رهبری این کاوش را برعهده داشت، در ایمیلی به لایوساینس گفت: این پلاک های طلایی باشکوه حاکمی به همراه تاجی بر سرش را نشان می دهد که روی یک تخت نشسته و خادمانش نیز او را احاطه نموده اند.

این اکتشافات در محوطه ای به نام Eleke Sazy بدست آمده که در نزدیکی مرزهای دورافتاده شرقی قزاقستان با چین، مغولستان و سیبری روسیه واقع شده است.

در این مقبره قرن ششمی متعلق به گوک ترک ها یک فرد اشراف زاده و احتمالا یک تگین یا شاهزاده دفن شده است. مقبره این فرد قرن هفتم میلادی به یک بنای یادبود مذهبی تبدیل شده است.

ساماشف باستان شناس معتقد است این شاهزاده به طایفه سلطنتی آشینا تعلق داشته است. طایفه آشینا بین قرن پنجم و هشتم میلادی، دو استان ترک را در استپ های اوراسیای مرکزی تأسیس کرد و در آن حکومت می کرد تا اینکه گروه ترک دیگری که به اویغورها تبدل شد، سرزمین آنها را فتح کرد.

دو پلاک سگک در اتاق مرکزی مقبره جایی که جسد شاهزاده در آن سوزانده شده بود، کشف شدند. یکی از این پلاکها در جریان سوزاندن جسد به شدت آسیب دیده است.

ابعاد این دو سگک حدود 1.5 اینچ (3.7 سانتیمتر) است و به نظر می رسد که هر دو نوعی از سگک کمربند هستند که از دو حفره ای که در کنار آنها ایجاد شده است، به کمر وصل می شوند. ساماشف گفت که به نظر می رسد چنین سگک هایی نماد قدرت در جامعه ترک بوده باشند و ممکن است فردی که از آن استفاده می کرد، از جایگاه بالایی در جامعه برخوردار بوده باشد.

خان در مرکز هر دو این سگگ ها درحالی به تصویر کشیده شده است که یک تاج مجلل بر سر دارد و روی تختی نشسته که به شکل دو اسب ساخته شده است.

معلوم نیست این سگک ها به وسیله تگینی که در مقبره دفن شده است، استفاده میشد یا خیر. ممکن است دستیاران او از این سگک ها استفاده نموده باشند و آنها را در جریان سوزاندن جسد به عنوان بخشی از مراسم در مقبره رها نموده باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 13 دی 1402 بروزرسانی: 13 دی 1402 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2242

به "کشف سگکهای طلایی 1500 ساله با نقشی از یک حاکم در قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سگکهای طلایی 1500 ساله با نقشی از یک حاکم در قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید