پیاز خام یا پخته؛ کدام مفیدتر است؟

به گزارش سفر به روسیه، پیاز دارای چندین فواید برای سلامتی است، اما نحوه خوردن آن به شکل خام یا پخته، ممکن است در ارزش غذایی آن تفاوت ایجاد کند.

پیاز خام یا پخته؛ کدام مفیدتر است؟

پیاز به علت غنی بودن از ویتامین C، به تقویت ایمنی، تسهیل جذب آهن و یاری به فراوری کلاژن یاری می نماید که همگی برای سلامت پوست نیز بسیار مفید است.

علاوه بر این، پیاز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از سلول های سالم در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد یاری می نماید. از این رو، خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

پیاز بعلاوه یکی از سبزیجات آلیوم است که طبق تحقیقات گفته می گردد فلاوانول ها و ترکیبات ارگانوسولفور، مانع از پیشرفت سرطان می شوند. یک مطالعه منتشر شده در مجله آسیا و اقیانوسیه انکولوژی بالینی نشان داد که مصرف مقادیر بالاتر سبزیجات آلیوم ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد.

هم ترکیبات کوئرستین و هم ترکیبات آلی گوگرد موجود در پیاز به فراوری انسولین یاری می نمایند و آن را به یک گزینه عالی گیاهی برای مبتلایان به دیابت تبدیل می نماید.

ترکیبات آلی گوگرد موجود در پیاز بعلاوه به کاهش سطح کلسترول در بدن یاری می نماید و ممکن است به از بین رفتن لخته های خون یاری کند، بنابراین خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.

کدام راه بهتر برای خوردن پیاز بهتر است؟ خام یا پخته؟

دو روش اصلی برای مصرف پیاز وجود دارد. می توانید آن را پخته یا خام میل کنید. اگرچه انتخاب آن کاملاً به ذائقه و ترجیحات شما بستگی دارد، با این حال طبق گفته دکتر بیسواس بهتر است پیاز را به جای پخته و یا سرخ شده، خام مصرف کنید تا از ترکیبات گوگردی موجود در آن حداکثر استفاده را ببرید.

علت آن این است که بخش زیادی از خواص پیاز خام در طی فرآیند پخت از بین می رود.

وقتی پیاز را برش می دهید یا خرد می کنید، یک واکنش آنزیمی ایجاد می گردد که منجر به تشکیل ترکیبات گوگردی می گردد. اینها همان ترکیباتی هستند که باعث می شوند اشک بریزید و فواید متعددی مانند از بین بردن لخته های خون، کاهش خطر سکته یا بیماری قلبی، محافظت در برابر سرطان و کاهش سطح قند خون دارد.

در نتیجه پختن پیاز می تواند ارزش غذایی آن را کاهش دهد و شما را از بعضی مواد مغذی مهم آن محروم کند.

عوارض مصرف زیاد پیاز

اگرچه گفته می گردد خوردن پیاز خام مفیدتر از خوردن آن به صورت پخته است، اما مصرف زیاد آن عوارض جانبی خاصی ایجاد می نماید که باید به آنها توجه کرد. این شامل موارد زیر می گردد:

اسیدیته و سوزش سر دل

بوی بد دهان که به هالیتوز معروف است

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است علائم شدیدتری مانند نفخ، گرفتگی عضلات و گاز را تجربه نمایند.

افزایش خطر خونریزی چون پیاز خاصیت ضد انعقادی دارد

منبع: گردشبان
انتشار: 13 آبان 1402 بروزرسانی: 13 آبان 1402 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2234

به "پیاز خام یا پخته؛ کدام مفیدتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاز خام یا پخته؛ کدام مفیدتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید