بمپور صاحب مزرعه آفتابگردان شد

به گزارش سفر به روسیه، برای نخستین بار در شهرستان بمپور در جنوب سیستان و بلوچستان آفتابگردان آجیلی به عنوان محصولی مقاوم و با احتیاج آبی کم کشت شد.

بمپور صاحب مزرعه آفتابگردان شد

محصولات مقاوم و با احتیاج آبی اندک، در جنوب سیستان و بلوچستان جایگزین محصولات با احتیاج آبی می شوند و به همین دلیل برای نخستین بار 100 هکتار آفتابگردان آجیلی جایگزین ذرت علوفه ای در شهرستان بمپور در جنوب استان شد. به گفته مدیر جهاد کشاورزی بمپور، کاشت محصولات کشاورزی با توجه به اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته است.

محمداکرم هودیانی گفت: کشت آفتابگردان آجیلی از اوایل شهریور شروع شده است و پس از طی دوره حداکثر سه ماهه پیش بینی می گردد 200 تن تخم آفتابگردان آجیلی از این سطح برداشت گردد.

مدیر جهاد کشاورزی بمپور درباره سیستم آبیاری این محصول اضافه کرد: 50 هکتار از این اراضی به سیستم آبیاری تیپ مجهز شده است. سیستم آبیاری تیپ یا نواری متشکل از ایستگاه پمپاژ، لوله های اصلی و فرعی، شیرفلکه ها، اتصالات و نوارهای آبیاری قطره ای است و برای آب دهی مناسب و یکنواخت به لوله هایی با قطر مناسب احتیاج است که به وسیله ایستگاه پمپاژ تامین می گردد.

هودیانی به کشت کنجد به عنوان محصولی مقاوم به خشکی و گرما اشاره نمود و ادامه داد: مهم ترین مزیت کشت کنجد احتیاج آبی کم، دوره رشد کوتاه و قرارگرفتن در تناوب زراعی با غلات و جایگزین مناسب برای محصولات با احتیاج آبی بالا مثل ذرت است.

او شرح داد که سال جاری 300 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کنجد می رود و با این مقدار سطح زیر کشت پیش بینی می گردد در پاییز 300 تن کنجد از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1402 بروزرسانی: 25 شهریور 1402 گردآورنده: russianet65.ir شناسه مطلب: 2229

به "بمپور صاحب مزرعه آفتابگردان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بمپور صاحب مزرعه آفتابگردان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید